10 September 2010!

Min underbara lilla skatt blir hela 10 månader idag!
Bara 2 månader kvar tills 1års kalas! :D
Finaste flickan i världen och hon är bara min (nästan)

10 månaders kontroll blir ju inte förens om två månader och 8 mån kontroll har man ju inte men jag var tvungen att kolla vad man skulle kunna och så här stod det.

8 månader: Rädd för främmande ansikten.

haha snällt ska man låta ungen kolla på en främmande människa och sen om ungen inte gråter och skriker så är ungen konstig eller vad :D haha
Bel är inte rädd för främande människor om dom inte stirrar på henne men hej vem skulle inte bli rädd om en främande männska stod och stirrade på en :D


10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller.

Läkar kontroll.

10 månader: Psykomotorisk utveckling (rädd för främmande, jollrar nyanserat, förstår enstaka ord, vinkar).

Har pincettgrepp, fallskyddsreflex. Längd och vikt, huvudomfång. Skelning? Auskultera cor, palp buk, ev. undersökning i förälders knä.


Sitta kan hon, plocka smulor han hon.
Nyansera joller va f betyder det?
Hon kan nästan säga mamma och pappa.
Vinka kan hon nästan såg jag idag :P

Men som sagt hon räknas ju som 8 mån så hon har ett tag på sig :)
Hon kommer säkert behöva gå till läkaren för att kolla skelning.
Folk tycker att både jag och Antonio skelar men det gör vi inte vi har varit hoss ögon läkaren och hon säger att det är för att vi har breda näsben och därför ser det ut som att vi skelar.

De flesta prematurer kommer ifatt under första levnadsåret. Korrigera för prematuriteten vid ”nyckelåldrar” d.v.s. är barnet exempelvis 2 mån för tidigt född, så jämför med 6 månaders färdigheter vid 8 månaders kronologisk ålder. Lyssna alltid på föräldrarnas oro. Barnet kan ha avvikelse i en funktion – vid osäkerhet eller avvikelse i flera funktioner, kontakta barnläkare. Barn med mental retardation har som regel förseningar inom alla sektorer. Barn med cerebral pares kan ha isolerad grovmotorisk försening/svag spontanmotorik/tonusförändringar. Observera ev sidoskillnad! Konsultera alltid barnläkare vid osäkerhe!.





Fast jag måste säga att deras "krav" är lite konstiga

2 år: Två-ordsmeningar. Går uppför trappa.


Två ord bara?
Antonio kan ju säga 5 ords menigar.

Haha gå upp för trappa har han kunnat länge


3 år: Leker med andra barn.


Det beror väl helt på vilken nivå man menar på.
Antonio leker ju med barn och det har han gjort ett tag.




Kommentarer
Postat av: Matilda - Livet som ung tvåbarnsmamma

grattis på månadsdagen!! Oj kan Antonio redan säga 5ordsmeningar? Mercedes är sen i talet och kan inte ens säga två ord i en mening ännu men det blir nog bättre nu när hon går på förskolan.



Ber om ursäkt om jag sårade dig med mitt taskiga ordval, det var absolut inte meningen och jag förstår att du reagerade men det var verkligen inte så jag menade.

2010-09-11 @ 21:35:11
URL: http://majbebis08.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0