Unisex

Det är en sak som irriterar mig så grymt mycket.
Inte det att folk klär sina barn så, dom får göra som dom ville utan det att man ska bli på hoppad om man inte vill ha det så.

Min dotter har bara rosa, vita och röda kläder och en svart kläning.
Alla hennes kläder är typiska tjej kläder.
Hon har också rosa nappar och rosa nappflaskor och nu ska jag köpa en rosa quadolift till henne.
Hon har rosa lakan och rosa filtar, allt typiskt tjejigt.
När hon föddes sorterade jag blan Antonios gammla kläder och la undan alla kill kläder.
Det är inte så att hpn bara ska ha söta kläder, hon får ju ha colla tjejkläder också.

Min son
har blått, svart, brunt och alla hans kläder är kill kläder.
Han har blåa lakan och blåa filtar en blå vagn.
Blåa nappar och blå nappflaskor.

Nu till saken, en del människor är allvarligt talat helt störda och tror att bara för jag klär min dotter i rosa och min son i blått så är min son mer värd.
För att tjejer i rosa blir bara små fjolliga tjejer som inte kan stå upp för sig själva eller ta plats.
Villket jag tycker är rena skiten.
Bara för att min dotter ha rosa kläder betyder inte att jag uppfostrar henne att sitta tyst och snällt i ett hörn.
Och bara för att min son var svart så betyder inte det att han ska ta en massa plats och bli en "typisk tuff kille"
Antonio har både en docka och en dockvagn.  En knall rosa dockvagn kan jag tillägga.
Om min dotter vill leka med bilar när hon blir äldre eller snikra så får hon så klart göra det.

Min son kan ha både gulliga och colla käder och samma för min dotter.
Sen att kläderna har olika färg ska inte göra dom mer coola eller gulliga.

Om alla vuxna bara höll käften och inte snackade så mycket om hur man ska klä sina barn utan hur man ska uppfostra barnen så skulle det inte finnas så mycket problem.
Ska jag verkligen behöva klä min dotter i kill kläder bara för att hon ska vara lika mycket värd som en kille i någon annans ögon???
Nej verkligen inte!
Jag älskar båda mina barn precis lika mycket och jag tänker uppfostra dom likadant.


Kommentarer
Postat av: Two olsson sisters

Vad sjukt! Det blir ju så att man klär tjejer i rosa och så. Det är ett sådant hysteri att allt ska vara jämnställt.

2010-02-23 @ 10:40:46
URL: http://twoolssonsisters.blogg.se/
Postat av: Prinzessin

Problemet är inte bara kläder, utan att samhäller i dag verkar ha gått bakåt i hur man behandlar små pojkar och flickor olika. skulle jag få barn skulle de oavsett kön kläs likadant, med undantag för att jag nog inte skulle sätta på min eventuela son klänning. Men det skulle vara svart, rött och lila för hela slanten. robotar döskallar, drakar, spöken och muminfamiljen. Könfrågan är kännslig, men jag håller med om att det inte är helt rätt att klä sin dotter i endast rosa och rött och sin pojke i endast blått och grönt. Mest för att det är så evinnerligt tråkigt. Och det gör itne din dotter mindre värd, det är illa för båda som blir stämplade med könsroller tidigt.

Men bra att de får leka med vad de vill, där har vi det viktigaste.

2010-02-23 @ 13:00:45
URL: http://prinzessin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0