Måste du tråga din fru/man om lov?

Det finns vissa saker som en del människor inte förstår men man kan väl bara hoppas att dom lär sig något tills dom själva gifter sig eller skaffar barn

Det jag vill ta upp här är människors syn på att fråga om lov.
Jag har reagerat många gånger på att folk som bloggar har bloggat om just det men aldrig själv fått frågan.
För någon dag sen så pratade jag och min man med hans kompis och det var något som min man sa att han skulle fråga mig om innan han kunde svara.

Kompisen sa då "Vadå behöver du fråga din fru om lov?
Det ska du inte göra, gör det du vill."

Folk som inte fattar ser det väl på det sättet att jag bestämmer över min man och att han inte för bestämma något själv.
Att han inte har någon egen vilja och bara lyder mig.

Grejen med ett äktenskap och att ha en egen familj är att ha respekt för varandras viljor och önskemål.
Är man gift så har man valt att leva livet ut tillsammans och det betyder att man ska ta gemensamma beslut och man kan inte bara göra hur man vill när som helst.
Har man dessutom barn tillsammans så har man ansvar för dom båda två.

Självklart får och ska min man göra saker själv inte bara planerat utan spontant också men då måste vi ju prata om saken tillsammans.
Varken han eller jag kan inte bara sticka iväg när det passar oss.

Hade vi inte haft barn eller varit gifta så hade det ju varit en helt annan sak.
Det är det folk inte respekterar att vi är gift och har två barn han är inte bara min töntiga pojkvän eller festman eller sambo nej han är ju faktiskt min man och då har man valt att ta gemensamma beslut och respektera varandra.

Läste också på någons blogg att dom tyckte att det var fel att h*n var tvungen att fråga sin man/fru om h*n fick lov att köpa en dyr grej.

Det är inte konstigt det heller jag kan inte gå och köpa något dyrt utan att fråga min man om det först för vi har en gemensam ekonomi det jag jag inte frågar om jag får köpa det är när jag köper kläder till barnen.

Så nu alla ni som klagar på par som frågar varandra om dom får "lov" av göra saker tänkt på varför dom gör det.


Kommentarer
Postat av: Darksess

Konstigt hur folk tänker. Även om man inte är gift och bara sambo så frågar man ju ändå om lov eller i alla fall diskuterar det. Det är i förhållanden man inte frågar om lov som det skiter sig eftersom man inte får någon egen talan.

2010-06-28 @ 16:18:51
URL: http://www.darksess.com
Postat av: Emma

Håller med dej helt och hållet ! Inte för att jag och min pojkvän är gifta eller nått, men vi bor ihop.

2010-06-28 @ 17:17:24
URL: http://znuttisen.devote.se/
Postat av: Rebecka

Jag håller med dig du har helt rätt att man frågar varandra o lov..!

2010-06-28 @ 18:09:49
Postat av: Ann Lively

Fin blogg :-) Ha en fortsatt fin dag!

2010-06-28 @ 20:24:43
URL: http://www.annliv.blogg.no
Postat av: Sara - nytt & fräscht ♥

svar:

Samma här! Jag förstår inte att man kan bli så trött av sommarlov!

2010-06-28 @ 20:38:25
URL: http://rizzy.blogg.se/
Postat av: bella

asså d beror ju helt på vad frågan gäller? imånga fall kan han nog tala för sej själv haha men han brukar nog fråga mej för det mesta men som sagt beror helt på vad det gäller. när det gäller att köpa saker så skiter jag fullstädnigt i vad han köper det är hans pengar. som sagt vi har INTE delad ekonomi. min sambo sätter in 15.000 till mej varje månad som täcker räkningar mat shopping o allt som rör våran son resterande av sin lön bryr jag mej inte ett dugg om vad han gör. för jag handlar vad jag vill också! Lite frihet lär man ju få ha. :) utan att fråga om lov!

2010-06-29 @ 09:40:53
URL: http://www.metrobloggen.se/2blir3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0