Värmlänningarna

Så heter filmen som vi kollade på bio idag.
Tydligen så är det min mormors bror Göran Gentele som har gjort filmen.
Min mamma och hennes kusin Görans dotter båda prov spelade för rollen som Lotta men mamma fick den :)
Mammas kusin Jeanette Gentele pratade innan filmen och berättade vilka av personerna i filmen som var där och självklart fick mamma också lite uppmärksamhet :D

Filmen spelades in 1957, alltså en gammal film och ver en av dom första men färg tydligen.
Så nu eftersom att filmen var gammal och trasig bestämde svenska filminstitutet att det här var en av dom svenska gammla filmerna som var värda att lägga ner en massa pengar på och att det här är en viktig film värd att bevara för framtiden.
Ikväll var det alltså första visningen av den på Cinemateket och dom stora rollerna från filmen var med och självklart huvudrollerna Busk Margit Jonsson, Per Myrber sen andra kända svenska film skådisar bland annat "Malin" i saltkråkan och Privatdetektiven Ture Sventon och en del andra.
Till och med tv4 var på plats och filmade. :D




Kommentarer
Postat av: Emma & mini-Me

ja det är nog den värsta tiden i mitt liv, när dom sa att dom inget kunde göra för att bricanyldroppet bromsae inte upp förloppet och att jag hade börjat öppna mig. USCH! Nej jag är tacksam och ser det nästan som ett mirakel att han är kvar i magen än. Fast nu får han gärna börja titta ut våran lilla trubbelmakare :) Av erfarenhet om vad som skulle hända om han hade kommit ut och efter besöken på neonatalen så förstår jag lite iaf vad du kan tänkas ha gått igenom, kan aldrig förstå hellt men för mig var det påbörjat och alla var inställda på att han skulle komm autan tvekan där inom 3 dagar. Och man ställde sig själv en massa frågor, kommer han att andas? Kommer han att överleva? Respirator? CPAPP? Eller klarar han sig bara med grimma? Ja det går nog inte att beskriva, plus att jag inte kunde ett ord finska så jag skulle inte ha fattat ett piss om han hade ploppat ut och dom hade skrikit där mellan varandra.



Nog med det, det löste sig ju och blev bra! Det är riktigt kul att få läsa om ditt liv och se din fina familj. Och som sagt superkul med bilder, älskar bloggar med massa bilder, annars tycker jag att man ledsnar fort. Och så blir man glad av din blogg, so keep up the good work :)



mvh / Emma & mini-me

2010-04-15 @ 08:18:58
URL: http://littletoddler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0